Да танцуваш, значи да надхвърлиш себе си. Да бъдеш по-голям, по-красив, по-силен. – Агнес Де Майл
Съвременният танц е отношението към света и ситуацията в него, тук и сега. Той е синтез от техники, стилове и практики, чрез които достига ефирност, свобода и удоволствие. Съвременният танц придава значимост на движенческите форми, което е и целта на този курс.
Цели на курса Съвременен танц:
Правилна позиция на тялото при извършване на ежедневни действия (тичане, ходене, скачане);
Изучаване и овладяване на езика на тялото;
Откритие и усвояване на основните принципи на творческия процес;
Придобиване и утвърждаване на умения за работа в група и реализиране на позитивите от груповото творчество;
Овладяване на съвременни танцови техники.
Какви знания и умения ще придобият децата в танцовата школа:
Разкриване и обогатяване на сетивата и възприятията; Наблюдателност. Внимание и концентрация.
Усвояване на терминологията и правилно боравене с езика на танца;
Развиване на умения за комуникация и работа в група.
Статия относно курс по Съвременен танц за деца можете да видите ТУК.
Снимки от завършването на учебната 2018-2019 г. може да видите в галерията ни.
Част от спектакъла “Избери страна” на децата от Театралната школа и Съвременен танц 2015-2016 г.
Програмата е разработена така, че степента на навлизане в материала и сложността на задачите е съобразена с възрастта и нивото (начинаещи, напреднали) на участниците.
Учебна програма 6-9 г.:
1. Загряване и разтягане на тялото
Упражнения на базата на йога
2. Екзерсис (развиване на физически качества и умения);
Джаз;
Хип-хоп;
Contemporary dance.
3. Изграждане на сценичен образ – как тялото говори, пресъздава емоции, изобразява картини, задава ритъм и създава музика.
Импровизационни методи;
4. Изграждане на художествени представления от самите курсисти.
Учебна програма 10-13 г.:
1. Загряване и разтягане на тялото; 2. Екзерсис:
Греъм техника
Релийз техника
3. Научаване, разбиране и интерпретиране на хореографски текст в определен стил:
Джаз танц;
Хип-хоп;
Contemporary dance
4. Изграждане на сценичен образ – как тялото говори, пресъздава емоции, изобразява картини, задава ритъм и създава музика:
Импровизация;
Изучаване на танц – театър по метода на Пина Бауш;
5. Изграждане на художествени представления; 6. Запознаване с историята танца; дискусии и анализ върху разглежданите теми; мини-проекти развиващи собствената гледна точка и изразните средства на децата.
Набор от движения сформирали цял един език. Създаден от пионерката – танцьорка, педагог и хореограф Марта Греъм (1894-1991). Заражда се началото на 20-те години на миналия век. Съсредоточена върху движението на тазобедрена, коремна област и издължаване на гръбнака.
Базирана на няколко основни принципа:
Координация между дишане и движение;
Фокусиране върху центъра на тялото (баланс);
Връзка с пода (падане, ставане);
Дишане-контрект (съкращаване ) и релийз (освобождаване).
Моята техника е опит да подготвя тялото чрез формални и надлични средства, да се превърне в инструмент на изпълнителя, силен, изкусен, напълно осъзнат, свободен, така както само дисциплината може да го направи.
2. Релийз техника
Една от най-разпространените съвременни танцови техники от втората половина на 20 век, която налага своето господство, особено в последните 30 години. Релийз не е просто техника или определена система, а по-скоро начин на мислене и отношение към движението и собственото ни тяло. В своята основа релийз техниката представлява комбинация от различни вече съществуващи танцови техники и физически практики.
Основно качество на релийз танцьора е, че той притежава мислещо тяло, комплексна координация и висока издръжливост.
Съсредоточава се върху:
Изграждане на динамична връзка между разум и тяло;
Правилна постройка на тялото – чрез динамично опознаване на анатомия на тялото по време на движение;
Какво се случва с тялото когато е в покой и в движение?
Как функционират ставите и мускулите?
Как тялото се организира върху основната си ос-гръбнака?
Гравитация и инерция – овладяване чрез използване тежестта на тялото.
3. Импровизция
В началото на 20-ти век Айседора Дънкан дава тласък за създаване и изграждане на методологията на танц-импровизацията. Тя включва различни похвати произлизащи от различни гледни точки. Чрез различни задачи развива способността да създаваш, възпроизвеждаш, имитираш и запомняш движения. Обогатява въображението спрямо възможностите на танцуващото тяло, отваря свободата на мисълта към движението отвъд познатите технически методи.
Стимулира:
Усет за партньорство;
Изобретателност;
Представи за пространство;
Ритъм;
Форма;
Композиционни умения;
Рефлективност.
3.1. Групова – развива уменията на танцьора в група: партньорство, развиване на формалното мислене в група, взаимна зависимост и синхрон. Системата включва постепенно усложняващи се задачи. 3.2. Контактна – принадлежи към груповата импровизация, развива изключително усещането за физически контакт и зависимост на тялото от партньора. Включва упражнения за доверие. 3.3. Солова – изправя танцьора пред възможностите на собственото му тяло. Има за цел да разшири възможностите в техническо отношение, въображението и смисловите му възприятия. Целта е да се създаде соло или солов танц.
4. Танц-театър
Пина Бауш (1940-2009). Преминавайки през американските и европейски традиции извежда ново естетическо ниво и създава жанра „танцов театър“. Тя прави своите нововъведения в танца през 70-те години на 20-ти век, когато той вече е „извървял“ значителен път в развитието си. Специфичното и новаторско при Пина е, че приема тялото за „знаещо“ и заслужава да бъде освободено. Работи с естествените движения и реакции на тялото. Изгражда нейната методология на работа „Въпрос и отговор“ като задава въпроси от които следва изиграване на настроение или желание. Отговорите ползва за изграждане на колаж.
5. Джаз танц
Исторически факти сочат, че джазът е наследство от африканските заселници населяващи Северна и Латинска Америка. Тази техника се оформя през 1896 г. – 1898 г. Джазът комуникира на разбираем език с публиката и много скоро в началото на ХХ в. завладява Европа със своята емоционалност и дълбочина на въздействие.
Стимулира и развива:
Изолации на тялото;
Овладяване на отделни части на тялото;
Координация на движението;
Самоконтрол на тялото;
Баланс и хармония на движение ;
Колапс – рязко и бързо съкращаване на тялото.
Танцът е единственото изкуство, при което инструментът за създаване е собственото тяло на танцьора. Професията танцьор далеч не приключва с това да запомниш или просто изтанцуваш една комбинация. Качествата и уменията, които притежава танцьорът са резултат на самоусъвършенстване, за което е необходимо, не само желание, но и време. Четирите важни компонента, които са неизменна и задължителна част от качествата на танцьора / хореографа са:
да владееш собственото си тяло;
да контролираш дишането си;
да притежаваш отлична двигателна памет и умения;
и не на последно място „слушането-чуването“ на музика.
Музиката е най–важната основа, без която не можем. Често се случва всички да танцуваме, а музиката да си върви. Малцина танцьори успяват да се слеят и да превърнат тялото наистина в инструмент, през който музиката минава и докосва (влияе) на зрителя. Причината за това не е защото са неспособни, а бих казала неграмотни. Музиката и имат собствен език, ако не разбираш езика, няма как и да говориш на него. Затова познанията в сферата на музиката са изключително важни всеки сценичен творец. Да можем да контролираме и създаваме грамотно звук с телата си е удивително. Да знаем какво е темпо и да боравим с него, да знаем значението на ритъма и определението за такт и да работим с тях. Когато пренебрегнем тази така важна част от танца и компетентността на танцьора, ние просто танцуваме, а музиката си тече. Но когато обърнем внимание и разберем важността на музиката, тогава може да се каже, че ние се движим в един ритъм със сладостта на движението. Усещаме и предаваме истинската наслада и удоволствие от танца.
Допълнителният курс „Звук и ритъм за актьори и танцьори“ предоставя на актьора и танцьора възможността да:
да обогатяват своята музикална култура;
да подобрят речевата си способност и да изчистят някои говорни дефекти;
да овладеят гласа си;
да следват ритъма, който всеки образ му предоставя.
Ще изследваме гласовите възможности, усещането и способността ни да създаваме и следваме ритъма. Ще имаме смелостта да пеем правилно. Ще разпознаваме и използваме музикалните инструменти.
Курсът включва:
Игри с различни музикални инструменти;
Говорни практики и техники;
Слушане, възприятие и отклик на различната музика;
Вокална подготовка.
Чрез курса „Звук и ритъм за актьори и танцьори“ целим да развием:
Наблюдателност и способност за пренасяне на опита от една област в друга;
Концентрация и готовност на паметта да подаде навреме необходимата информация;
Лекота при създаването на нови идеи;
Способност за предвиждане чрез фантазия или въображение, раждащо новите идеи;
Подобряване на речевите умения; пъргавост на речта – способност да се облече мисълта в слово.
Този курс дава възможност на детето Ви да добие увереност в поставените му задачи. Да преоткрие нови неподозирани качества и да усъвършенства вече натрупаните знания и умения.
График:
Начало 5 октомври
Петък от 18:00 до 19:30 ч.
Цена:
На 1 вноска 380 лв. На 2 вноски 2х200 лв. На 4 вноски 1х150 и 3х90 лв.